Soms verloopt de motorische ontwikkeling van een kind wat trager, dit kan kort en van voorbijgaande aard zijn. Maar soms duurt het ook wat langer en is er extra ondersteuning nodig. Het belangrijkste therapeutisch middel is beweging. Dit wordt ondersteund en aangenaam gemaakt met materiaal dat uitnodigt om te bewegen. Op een speelse manier worden kinderen op weg geholpen in hun algemene ontwikkeling. Tips betreffende hantering, houdingen en spel helpen ook de ouders bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun kind.

 

Psychomotorische therapie ondersteunt waar nodig bij: 

  • Grofmotorische vaardigheden (balvaardigheden, evenwicht, coördinatie, fietsen, springen, …)
  • Fijnmotorische vaardigheden (pen- en papiertaken, bimanuele vaardigheden: knippen, ritsen en knopen sluiten, veters strikken,…)
  • Voorbereidend schrijven en schrijfmotoriek (schrijfproduct en schrijfproces)
  • Visuomotorische vaardigheden (omzetten van visuele waarnemingen in motorische handelingen)
  • Visueel-ruimtelijke oriëntatie en lateralisatie
  • Lichaamsbesef en -controle
  • Relaxatie, impulscontrole en weerbaarheid
  • (kinderen leren om op zoek te gaan naar een manier die hen helpt om hun gevoel van rust te herwinnen, en op een rustige en assertieve manier hun grens leren aangeven)

 

Spelenderwijs worden meer complexe vaardigheden, op basis van de hulpvraag van het kind, de ouders en/of de school, aangeleerd.